Turkiet 29 Juli 2009 - 12 Augusti 2009

Onsdag 29 Juli 2009 tog vi tåget från Borlänge till Arlanda, så smidigt kommer alltid att ta tåget till Arlanda. Väl frame på Arlanda så skulle vi ha ca 2 timmar att fördriva innan planet skulle gå. Och det var inga problem alls. Vi växlade pengar på Forex och tog en kaffe på Wayne's Coffee  där naturligt vis olyckan var framme och Ellen drog ut min fulla kaffe kopp rakt på Emma. Som tur var brände hon sig inte men alla hennes kläder vart ju fulla med kaffe. =( Som tur var hade vi inte lämnat våra väskor så det var bara att ta fram något nytt att ha på sig.

Efter den olyckan gick vi till inchekningen, för det brukar alltid vara långa köer, men det var ingen före oss! Det har jag aldrig varit med om. Lämnade vagnen på speciall bagage och gick mot gaten som naturlig vis var så långt bort man kan komma på nya delen.

Vi fick super bra platser också 1 a,b,c. Alltså längst fram. så skönt att slippa krångla sig in långt med Ellen och det blir varmt när man ska av och man får vänta för alla andra omständiga resenärer.

En annan reflektion över människor som reser. När vi satt och väntade på att få gå ombord på planet satt det en gubbe och ringde till alla sina släktingar och berättade att han var på arland på väg till turkiet och om hur det skulle gå till osv. Högt och ljudligt det var nog ingen som missade vad ha sa........ Men det var inte det jag tängte på, utan varför har alla så brottom på? Planet åker inte i från en inchekad människa. Och på Arlanda så får dom som sitter längst bak i planet gå på först och så vidare. Så vi som satt längst fram fick gå på sist och det gjorde oss ingenting. Men så fort dom kommer till Gaten så börjar dom trängas för att komma på först.........

Flyg resan gick jätte bra Ellen sov nästan hela vägen och Emma tittade på sin bärbara Dvd som vi hade med oss , och jag hade köpt en ny film till henne som hon fick på planet. LasseMajas dektektiv byrå. Hon vart jätte glad =)

Frame på flyg platsen i Antalya så gick allt också jätte bra och fort, vi fick våra väskor och gick till Bussen som skulle ta oss till Hotellet i Side. Och det var så varmt och helt kol svart ute.

Bussresan tog ca 1 timme och det ända man såg efter vägen var bensin stationer, och det var inte 1,2,3 eller 7 det varmassor på båda sidor av vägen.( räknade dom på ena sidan på vägen hem och det var över 30 st och då är det nog minst lika många på andra sidan.)

Vi fick ett rum med markterass på vårt fina hotell Cathy Garden i Side. Det känndes som att det låg mitt ute i på landet, med en Moske som närmsta granne.

Men det var bara sägen som var intressant fösta kvällen, å vi hade Luftkonditonering på rummet. Så skönt.

Dagarna i Turkiet flöt på med mycket värme sol och bad. Vi hade en termometer som satt i ett träd utan för vårt rum och den var i skuggan hela tiden och den visade mellan 26-28 grader hela tiden dag som kväll.

Vi åkte på en 2 dagars utflykt till Pamukkale ( Bomullsborgen) där Perra och Emma badade i Kleopatra polen och vart 10 år yngre. Det är den mineral vatten (som Vichy vatten) som alltid håller 34 grader.

Pamukkale

Eftersom att det var en 2 dagars tur så fick vi sova på ett annat Hotell in till Pamukkale. Det var väl inget att hänga i julgranen direkt samma j*vla fakir sängaroch äklig mat och en central luftkonditionering och den burrade så jag kunde lika gärna ha sovit i en fabrik och haft lika ont i huvudet när jag vaknade. Ellen ramlade ur sängen också och slog huvudet, men det var inte så farlig bara ett märke efter mattan. =)

I turen in gick också en del andra turist fällor. Textilbutik med dubellt så dyra priser. Silver butik inget för oss. Onyx fabrik. och det som var lite intressant var en Matt fabrik där dom verkligen hade fina mattor och man fick se hur det gick till att väva en matta.

Det var skönt att komma tillbaka till vårt hotell i alla fall. Vi var trötta och brända!

Vi var också på en båtutflykt, på Manavgat floden. Vattnet i floden var bara 16 grader så det var isande kalt. Jag och Ellen var hela dagen på båten efter som att det var så varmt och ingen stanns för Ellen att bada. Men Perra och Emma badade både i den kalla floden och i det varma havet som var 30 grader varmt.

De flästa dagarna spenderade vi vid vår pool, som var precis lagom stor och lagom djup. Emma har lärt sig simma jätte bra under den här semestern. Vi har också utforskat Side så nu har vi bra koll på vart allt finns.

Sista dagrna handlade vi lite kopior, men det vart inte så mycket. Några tröjor till mig och Emma. Perra köpte två par jeans annars tycker jag att  det är inte värt pengarna, även om det är biligt så försöker dom  lura på en kopiorna för samma pris som en äkta hemma. Ett exempel : Emma ville ha en Hallo kitty klänning, och den ville dom ha 100 kr för, och i går på H&M såg vi en nästan lika för 99kr och vissa saker gick det inte att få ner något i pris.

Sista dagen gjorde Emma flätor i håret, det vart jätte fint. Det kostade 30 TL ca 150 kr.

Bussen hämtade upp oss vid hotellet kl 9.00 för att ta oss till flygplatsen. Super bra att dt var så tidigt slippa vänta hela dagen. På flygplatsen gick allt jätte bra och fort. Vi var fort hemma i  sverige i gen.

Med på flyget var Magdalena Graaf med sina pojkar.

Trötta i väntan på väskorna på Arlanda. Nu väntade bara tåget hem till Borlänge.

Det var en super bra semester, vi åker nog tillbaka till Turkiet nästa år .

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()