Rösta 7 Juni?

Ja der börjar närma sig Bästföre att rösta, inte många dagar kvar. Men jag tror att jag har bestämt mig för vad jag ska röst på. Jag har en del krav i mitt lilla liv och det är ....


  • Att man som familj ska kunna bestämma frit hur man vill ta ut föräldrar ledigheten.
  • Att det finns bra vård när man blir sjuk och att det ska bli lättare att söka vård på annat håll, tex i annat land el kommun.
  • En bra skola som främjar barn med svårigheter men också de barn som har det lätt för sig.
Tyvär är jag ingen miljö kämpe! =) Vist vill jag ha en bra miljö, men jag tycker att Sverige redan gör så mycket och vårt lilla land kan inte bekämpa alla värdens miljö problem. Lite motta får det faktiskt vara. Alltså kan jag på en gång säga att jag inte kommer att kunna rösta på det Röd/ Gröna det har blivit allt för Grönt för att det ska passa mig.

Nej min röst kommer att hamna hos Folkpartiet och Marit Paulsen......

Någon som har åsikter om detta?

Info om Folkpartiet, Det här är saker som dom vill genom föra:

Jämställdhet


  • Bekämpa lönediskrimineringen – lika lön för lika eller likvärdigt arbete.
  • Höja de kvinnodominerade yrkenas status.
  • Tillsätta fler kvinnliga chefer i offentlig sektor. Bekämpa våldet mot kvinnor.
  • Stoppa handeln med kvinnor.

Jobb och Företagande

  • Fortsätta att sänka skatterna på arbete och kapital, både för företag och människor.
  • Fortsätta att förenkla reglerna för småföretagare ("3:12-reglerna"). Ta bort värnskatten.
  • Avskaffa dubbelskatten på aktier.
  • Införa euron i Sverige.

Skola och Utbildning

  • Införa betyg från årskurs sex.
  • Återinföra lågstadiet och lågstadieläraren.
  • Avskaffa det individuella programmet och föra resurserna till grundskolan.
  • Att grundskolan ska garantera elever fysisk aktivitet vid minst tre tillfällen per vecka.

Vård och Omsorg


  • Skapa förutsättningar för trygghets-boenden, som ger trygghet och samvaro även för de riktigt gamla som inte behöver mycket vård.
  • Garantera äldre rätt till god omsorg genom en värdighetsgaranti.
  • Ge bonus till landsting som kortar vårdköerna och klarar vårdgarantin.
  • Att patienten själv ska få välja husläkare/vårdgivare i primärvården.
  • Använda mer sjukförsäkringspengar i vården för att korta köer och ge patienter vård snabbare och effektivare.
  • Åtgärda bristerna i vården och omsorgen av personer som drabbats av psykiska problem.

Miljö och Klimat

  • Stoppa kärnkraftsavvecklingen och tillåta ny kärnkraft.
  • Avveckla kolkraften och minska användningen av olja och naturgas.
  • Bevara de orörda älvarna. Förbättra sjöfartssäkerheten i Östersjön.
  • Främja bränslesnåla fordon av alla typer. Införa fungerande, efterlevda och mer restriktiva fiskekvoter i Östersjön. Förstärka EUs miljöarbete genom bl a kemikalielagstiftningen.
  • Inrätta fler naturreservat och marina reservat.

Trygghet och Brottsbekämpning

  • Ha snabbare och tydligare insatser mot ungdomsbrottslighet och ungas missbruk.
  • Att alla brott ska utredas, även de när förövaren inte är straffmyndig.
  • Att det ska vara nolltolerans mot våld mot kvinnor och trafficking.
  • Ha tydligare insatser mot hatbrott, hedersrelaterade brott och sexualbrott.

Integration

  • Reformera mottagandet av nyanlända.
  • Betona värdet av det svenska medborgarskapet som ett samhällskontrakt.
  • Införa krav på deltagande i en medborgarskapskurs för medborgarskap.
  • Införa krav på kunskaper i svenska för medborgarskap.
  • Möjliggöra en medborgarskaps-ceremoni för blivande svenska medborgare.
  • Avskaffa möjligheten till dispens från undervisning i skolan.
  • Öka kontrollen av friskolor för att säkerställa att den svenska läroplanen följs.
  • Höja meritvärdet av utländska språk vid anställning inom offentlig sektor.
  • Att avidentifiering av ansöknings-handlingar till alla offentliga arbetsgivare ska vara obligatorisk.
  • Införa försöjningskrav vid anhöriginvandring.
  • Ha en human flyktingpolitik där asylrätten värnas.

Det här tycker jag låter bra, i många pungter tycker jag lika.

Hej då!

 

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Pär

Jag gillar ditt resonemang, och kommer också landa åt det hållet.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback