Vaccin

I dag har Ellen fått sin första vaccin spruta på Bvc. Eller hon fick faktiskt två, nu har dom också börjat med Pneumokock vaccin å det är ju jätte bra för då motar man ju lite av dom bassillerna också!

Att man överhuvudtaget kan funder på att inte vaccinera sina barn kan jag inte förstå.? Anledningen till att våra barn i sverige vaccineras är ju för att utrota farliga sjukdomar. Och vist dom som väljer att inte göra det klarar sig ju också mot sjukdomarna efter som att de flästa barnen är vaccinerade och inte får dessa sjukdomar.

Men hur blir det för de barn som inte vaccinerats när dom blir vuxna och kanske väljer att åka till sådana länder som inte vaccinerar sin befolkning och många av dessa sjukdomar är vanliga? Eller om man som barn trampar på en rostig spik eller blir biten av en hund och inte har tagit vaccinet mot stelkramp, vad gör man då? Det är inget jag vill utsätt min barn för!

Vanligen hör man offta att barnet blivit sjuk efter vaccination och visst det finns säkert de som blir det men, jag tror också att man som förälder tittat lite extra på sitt barn efter som att man tro att man vet att det är just vaciinet som gör att barnet blir sjukt. Har jag rätt i det jag påstår? Vanliga biverkningar vid vaccination är just feber och det tror jag men att barnet plötsligt inte kan sova själv eller liknande har jag svårt att tro.

I dag har då Ellen fått den första dosen av Difteri,Stelkramp,Kikhosta,Polio och Hemofilus inf B och JA vist är hon grinigare än vanligt hon är aldrig grining annars, och ho sover inte middag som vanligt. Men tänk er själva att få en spruta i benen om ni skulle ha en sådan lite kropp, jag kan förstå om dom känner sig lite ledsen en period! :)

Emma är hos en kompis och leker ska hämta henne på efter middagen, skönt för henne nu när hon har varit sjuk och haft så tråkigt med mig.

Till min vän Therese

Receptet på potatis och Purjolöksoppa har jag fått från Emmas gammal dagis, Vi hade henne på ett familje kopperativ så vi var där och lagade mat 4 dagar per termin och det är något jag varmt kan rekommendera att ha sina barn på. Hela förskolan blir som en stor familj och alla värnar om allas barn ! Åter till Soppan :) Receptet är ju då till en förskole grupp på 15 barn och 5 vuxna , men jag brukar höffta lite det brukar bli lika bra!

Potatis och Purjolöksoppa

1. Potatisar ca 20 st
2. Purjolök 2-3 st
3. Grönsaksbuljong 2 liter
4. Creamfraich 1 dl
5. Finskuren gräslök
6. Salt och Peppar

Skala och skiva potatisen
Ansa, skölj och strimla purjon
Lägg potatis och purjo i en kastrull slå på hälften av buljongen
Kokoa tills potatisen är sönder kokokt
Mixa sönder grönsakerna
Späd med rästen avbuljongen
Smaka av med salt och peppar
runda av med Creme fraichen

Super gott! Går jätte bra att frysa om man gör mycket som jag brukar göra. Emma älskar den här soppan så den är bra till Lunch när hon kommer från Lekis.

Nej nu ska jag plocka i hop lite !

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Therese

TACK gumman för receptet ;-)



Jag håller med dig fullständigt ang. vaccinationen. För mig är det också en självklarhet och inte någonting att ens fundera över!

Kramen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback